Zespół napięcia przedmiesiączkowego a dieta

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (ZNP), czyli PMS (ang. premenstrual syndrome), to bardzo często przedmiot żartobliwych uwag i docinków nie tylko ze strony mężczyzn, ale także samych kobiet. Tymczasem PMS to trudny i patologiczny stan, którego – powiedzmy to sobie otwarcie – żaden mężczyzna nie chciałby przeżyć na własnej skórze.

 

Zespół napięcia przedmiesiączkowego definiuje się jako „stan cechujący się występowaniem uciążliwych objawów podmiotowych natury fizycznej, behawioralnej i psychologicznej u pacjentek, u których nie stwierdzono chorób organicznych lub psychicznych; symptomy pojawiają się regularnie w fazie lutealnej każdego cyklu miesiączkowego". Objawy, dotykające 20-32% kobiet w okresie przedmenopauzalnym (1) (według innych źródeł nawet 50-80%) (4), w skrajnej postaci nazywane są przedmiesiączkowym zespołem dysforycznym (1), który jest przyczyną ciężkiej dysfunkcji społecznej lub zawodowej (dotyka 3-8% kobiet) (2).

Zespół napięcia przedmiesiączkowego objawy

Badania na temat PMS prowadzone są od lat, ale mimo to naukowcy nie są w stanie w jednoznaczny sposób odpowiedzieć, dlaczego objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego pojawiające się na ok. tydzień przed menstruacją stanowią patologię, która utrudnia lub nawet uniemożliwia normalne funkcjonowanie (3).

Wśród objawów, dzięki którym diagnozuje się PMS, występują m.in:

  1. obniżenie nastroju, lęk, napięcie, nagłe poczucie smutku, poczucie przytoczenia lub utraty kontroli,
  2. wrogość, drażliwość albo narastanie konfliktów interpersonalnych,
  3. zmniejszenie zainteresowania codziennymi zajęciami,
  4. utrudniona koncentracja, łatwe męczenie się, brak energii,
  5. zmiany apetytu,
  6. skrócenie lub wydłużenie snu,
  7. objawy somatyczne, takie jak tkliwość piersi, bóle głowy, bóle mięśni, wzdęcia itp.
  8. zwiększenie masy ciała (4).

Zespół napięcia przedmiesiączkowego jak sobie radzić

Jeśli wskutek obserwacji lekarz stwierdzi, że pacjentka cierpi na ZNP (kwalifikacja medyczna obejmuje kilka etapów i występować musi łącznie kilka czynników w określonym czasie (4, 5) można rozpocząć działania mające na celu minimalizowanie dokuczliwości objawów. Ale czy istnieje dieta na PMS?

Dieta na PMS jako taka niestety nie istnieje (1, 2), niemniej jednak udowodniono, że pewne zalecenia przynoszą pozytywne skutki.

Należą do nich:

  • zmiana stylu życia (unikanie używek, soli), regularny wysiłek fizyczny, higiena snu,
  • nauka technik relaksacyjnych, unikanie sytuacji stresowych,
  • suplementy diety, tj. wapń, magnez, witamina E czy pirydoksyna,
  • preparaty ziołowe – niepokalanek mnisi, dziurawiec, miłorząb japoński, pyłek kwiatowy, pluskwica groniasta (1, 5).

Inne sposoby na PMS >>

  1. Postępowanie w przypadku zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Aktualne (2007 r.) wytyczne Royal College of Obstetricians and Gynaecologists. http://www.mp.pl/artykuly/41427. Dostęp: 29.01.2018.
  2. Biggs W. Zespół napięcia przedmiesiączkowego i przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne. https://www.mp.pl/medycynarodzinna/artykuly/121495,zespol-napiecia-przedmiesiaczkowego-i-przedmiesiaczkowe-zaburzenie-dysforyczne. Dostęp: 29.01.2018.
  3. Pałucka K, Łepecka-Klusek C, Pilewska-Kozak A. et.al Zespół napięcia przedmiesiączkowego – mit czy rzeczywistość. Journal of Education, Health and Sport. 2016;6(6):478-490.
  4. Bodzak-Opolska G. Zespół napięcia przedmiesiączkowego i przedmiesiączkowe zaburzenia dysforyczne: rozpoznawanie i leczenie. Postępy Psychiatrii i Neurologii. 2009;18(3):277-285.
  5. Tkaczuk-Włach J, Sobstyl M, Syty K. et.al Zespół napięcia przedmiesiączkowego. Przegląd Menopauzalny. 2009;6:339-343.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Related Posts with Thumbnails

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*